25 lipca 2018

Czy mleko jest zdrowe? Dlaczego wybieram surowe i trzymam się z dala od niskotłuszczowego mleka?

„Czy mleko jest zdrowe? Często słyszę takie pytanie i nie jest to pytanie najłatwiejsze do odpowiedzi.

Porozmawiajmy o mleku. Mleko niskotłuszczowe. Mleko chude. Mleko pełne. Mleko surowe. Wszystko to.

Mleko to kolejna z tych kontrowersyjnych rzeczy, którą jedni uważają, że jest to najlepsza rzecz, a inni będą argumentować, że prowadzi do śmierci, że nas zabija.

Osobiście kocham mleko. To znaczy prawdziwe mleko. Podczas obu moich ciąż była to jedyna rzecz, która brzmiała dobrze. Jako źródło pożywienia tłuszczów, białek i węglowodanów pomogło mi przetrwać te kilka pierwszych tygodni. Ale czy mleko jest dla Ciebie naprawdę dobre? I jaki rodzaj jest najlepszy?

Prawdopodobnie słyszałeś argument, że mleko krowie jest dla krów, a nie dla ludzi. A projektując naturę widzę tu sens. Ale jak każde zwierzę, my ludzie mamy historię poszukiwania pożywienia, gdziekolwiek je dostaniemy. Żywność nie zawsze jest odpowiednia dla danego gatunku. Nasze ciała ewoluowały do trawienia laktozy po tym, jak nasi przodkowie (tysiące lat temu) zaczęli pić i fermentować mleko. Uwierzcie mi, że inne zwierzęta będą pić mleko od innych gatunków, jeśli będą mogły mieć do niego dostęp.

Oczywiście większość Amerykanów nie zastanawia się dwa razy nad spożyciem mleka, o czym świadczy duża część przestrzeni poświęconej mleku w każdym sklepie spożywczym. Ale nie wszystkie rodzaje mleka są jednakowe. Mleko jest kolejnym przykładem tego, jak prawdziwa żywność została zamieniona na podrobioną żywność.

Czy mleko jest zdrowe? W zależności od potrzeb i rodzaju mleka. Czy mleko niskotłuszczowe jest zdrowe?

Dlaczego nie ufam mleku chudemu lub niskotłuszczowemu? Dorastałam w domu, w którym zazwyczaj było w lodówce 1% mleko lub chude. Nic o tym nie myślałam, bo prawie wszyscy pili to samo mleko. W rzeczywistości dopiero, gdy rozmawiałam z koleżanką w college’u, usłyszałam o każdym, kto pije mleko pełne. I pomyślałam, że jest dziwna.

Czy mleko jest zdrowe? Rozwiążmy to raz na zawsze.

Kiedy myślimy o walce z tłuszczem, to ma sens, że balibyśmy się mleka pełnotłustego. Kiedyś mleko było cenione i kupowane za śmietanę. Jak tylko tłuszcz stał się złoczyńcą, przemysł mleczarski uzyskał duże wyniki. Mógł teraz zrobić wielkie pieniądze na produkcie, który niegdyś uważano za bezużyteczny. Po prostu pominą śmietanę (i użył jej do sprzedaży droższych produktów, takich jak masło i lody) i sprzedaje resztki jako „zdrową żywność”. Wspaniale… dla nich, nie dla ciebie.

Ale smutna historia mleka chudego wykracza poza pragnienie zwiększonego zysku. Przetworzone mleko nie jest tak naprawdę mlekiem spełniającym standardy.
Mleko chude ma nieczysty kolor, kredowy smak, a konsystencja przypomina wodę i jest niczym innym jak mlekiem. Kolejną korzyścią dla dużych mleczarni jest to, że mogą one dodawać sproszkowane mleko w postaci stałej, aby uczynić je bardziej normalnym. A ponieważ jest to wciąż technicznie „mleko”, nie muszą niczego etykietować.

Problem mleka w proszku.

A co z mlekiem w proszku? Czy takie mleko jest zdrowe? Pamiętasz jak łatwo utleniają się oleje roślinne, które przyczyniają się do wszelkiego rodzaju złych rzeczy w organizmie? Cóż, proces „sproszkowania” mleka jest taki sam. Mleko płynne jest wtłaczane przez małe otworki pod bardzo wysokim ciśnieniem. Powoduje to utlenianie się cholesterolu w mleku. Następnie tworzą się toksyczne azotany. Jest to problem z wielu powodów:

Utleniony cholesterol przyczynia się do gromadzenia się płytki miażdżycowej w tętnicach .
Mleko w proszku jest tak zdenaturalizowane, że białka są nierozpoznawalne przez organizm, co przyczynia się do zapalenia.
Większość komercyjnego mleka pochodzi od zwierząt źle leczonych w ramach skoncentrowanej działalności żywieniowej (CAFO), które wytwarzają produkty pełne hormonów i antybiotyków.
Ponadto brakuje mleka chudego ( nawet niskotłuszczowego), które jest wspaniałym źródłem witaminy K (której wielu Amerykanom bardzo brakuje). Pamiętaj, że organizm potrzebuje tłuszczu do przetwarzania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Chociaż rozcieńczone mleko chude pozostawia substancje odżywcze, badania nadal pokazują, że mleko niskotłuszczowe w rzeczywistości powoduje, że jesteśmy bardziej tłuści.

Dlaczego piję surowe mleko?

Brzmi to tak, jakbym unikała mleka, prawda? Nie, jeśli można dostać ZDROWE mleko. Moim ulubionym jest czyste, niepasteryzowane, niehomogenizowane surowe mleko. Istnieje wiele taktyk strachu używanych przez FDA i CDC, aby trzymać się z dala od dobrych rzeczy, ale jeśli zrobiłoby się badania, można zdać sobie sprawę, że jest to kopalnia złota prawdziwych dobroci żywnościowych.

Surowe mleko nie zostało pasteryzowane, więc wszystkie jego korzystne enzymy są nadal nienaruszone. Jest to jeden z powodów, dla których osoby, które mają trudności z trawieniem pasteryzowanych produktów mlecznych, nie mają absolutnie żadnego problemu z mlekiem surowym.

Wielu uważa, że pasteryzacja jest kluczem do zdrowej cywilizacji i prawdą jest, że prawdopodobnie uratowała wiele istnień ludzkich, kiedy została wprowadzona na rynek. Należy pamiętać, że w owym czasie praktyki przemysłowe były tak brudne, że mleko i inne produkty wymagały podgrzania w wysokich temperaturach, aby uśmiercić wiele patogenów, wynikających z niewłaściwego traktowania zwierząt i złych praktyk sanitarnych. Ale znowu, jeśli wrócimy do zdrowej żywności, która jest uprawiana na ziemi, w czystych gospodarstwach i na pastwiskach zamiast fabrykach, to problem staje się bardzo minimalny.

Ale czy surowe mleko jest bezpieczne? Czy surowe mleko jest zdrowe?
Mimo że agencje rządowe starają się odstraszyć wszystkich od surowego mleka, fakty przedstawiają inny obraz. W rzeczywistości jest znacznie bardziej prawdopodobne, że zachorujesz na produkty rolne niż nabiał.

Według Chrisa Kressera:

„Produkcja rolna jest odpowiedzialna za największą liczbę zachorowań rocznie (2 062), z prawie dwukrotnie większą liczbą zachorowań niż drób (1 112). Produkty mleczarskie znajdują się na dole listy. Powodują one najmniej ognisk i chorób spośród wszystkich głównych kategorii żywności – wołowiny, jaj, drobiu, produktów rolnych i owoców morza.

Według CDC w latach 1990-2006 każdego roku średnio zgłaszano 24 000 chorób przenoszonych drogą pokarmową. Spośród nich 315 rocznie pochodzi z produktów mleczarskich. Oznacza to, że produkty mleczne są odpowiedzialne za około 1,3 % chorób przenoszonych drogą pokarmową rocznie. Nie jest to niepokojąca liczba, biorąc pod uwagę fakt, że ponad 75% ludności regularnie spożywa przetwory mleczne. Należy również zauważyć, że ogniska i choroby związane z produktami mlecznymi są na ogół łagodne w porównaniu z innymi produktami spożywczymi”.

Surowe mleko przechodzi mój test „prawdziwego jedzenia”. Jest to żywy pokarm z dobroczynnymi bakteriami, enzymami oraz witaminami i minerałami. Jego tłuszcz maślany jest bogaty w kwas linolowy, który jest łatwiejszy do strawienia, a jeśli pozostawimy go sam na sam w temperaturze pokojowej, nie ulegnie „zepsuciu” jak pasteryzowane mleko. Zamiast tego może być zamieniony w pro-biotyczny, bogaty jogurt.
Oczywiście będziesz chciał mieć pewność, że surowe mleko pochodzi z czystego źródła. Szukaj krów karmionych trawą, które nie są karmione hormonami ani antybiotykami.
Udaj się do gospodarstwa. Zadaj pytania. Zobacz cały proces. Bądź zaangażowany w jedzenie.

Mleko beztłuszczowe NIE jest zdrowe. Nawet trochę.

Beztłuszczowe jest na ogół innym określeniem „wysoko przetworzone”. Jeśli jedzenie naturalnie zawiera tłuszcz, jedz go. Nie płać za chemiczne mleko, umyte śmieci, których twoje ciało nie jest w stanie rozpoznać. Dotyczy to również podobnych etykiet, które mają napis „Nie zawiera cukru!” Zapamiętaj: jeśli coś ma być promowane jako zdrowa żywność, to generalnie tak nie jest.

Zaufanie do natury, a nie etykietek. Dotyczy to zarówno jedzenia, które trafia do Twojego domu, jak i procesu, w wyniku którego zostało stworzone. I na pewno nie bój się tłuszczu!

Zostaw komentarz

Please enter your name.
Please enter comment.